Wieczory Tumskie
Serdecznie zapraszamy na marcowy Wieczór Tumski, który odbędzie się 29 marca br. o godz. 18.00 w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu na Ostrowie Tumskim.
Jednym z najcenniejszych dzieł sztuki zaginionych podczas II wojny światowej jest obraz "Madonna pod jodłami" Lucasa Cranacha Starszego. Dzieło powstało w 1510 roku jako dar dla Katedry Wrocławskiej. W 1947 r. "Madonna" została wywieziona do Niemiec przez ks. Siegfreda Zimmera. Od tego czasu obraz wędrował po różnych aukcjach i krajach. Dopiero szwajcarski prywatny kolekcjoner postanowił zwrócić "Madonnę pod jodłami" kościołowi.
I tak w 2012 roku "Madonna" po długiej tułaczce wróciła do Wrocławia.
Pragniemy Państwu przedstawić bliżej to wspaniałe dzieło sztuki podczas spotkania pt.: Odzyskany klejnot – "Madonna pod jodłami" Łukasza Cranacha Starszego. O obrazie rozmawiać będą: dr Dariusz Galewski – historyk sztuki, wykładowca Akademii Muzycznej i Uniwersytetu Wrocławskiego oraz ks. Krzysztof Kanton – były wicedyrektor Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu, obecnie proboszcz parafii pw. Karola Boromeusza w Wołowie.
W części muzycznej niezwykły koncert.
Zespół Ars Cantus pod kierownictwem artystycznym Tomasza Dobrzańskiego przedstawi utwory z Kodeksu Wrocławskiego z 1498 r.
Kodeks Wrocławski ma kapitalne znaczenie dla renesansowej kultury muzycznej Wrocławia i Śląska. Jest to jeden z dwóch (obok Śpiewnika Głogowskiego) zachowanych w całości rękopisów śląskich. Kodeks zawiera ponad 90 obszernych kompozycji wielogłosowych, z których duża część jest autorstwa wielkich kompozytorów przełomu XV i XVI w. Wiele z nich to unikatowe kompozycje mistrzów miejscowych. Repertuar wskazuje na powiązania z analogicznymi źródłami pochodzącymi z terenu Europy środkowowschodniej jak czeski Kodeks Specjalnik, Kodeksy z Lipska i Berlina, które powstałe w podobnym okresie przełomu wieków XV i XVI. Analiza tego repertuaru wskazuje na muzyczną odrębność tych terenów w stosunku do Europy zachodniej, choć liczne są konkordancje świadczące o znajomości na Śląsku repertuaru zachodniego.
Rękopis stanowi swego rodzaju "repozytorium" muzyczne, z którego sporządzano odpisy do celów wykonawczych. Mógł on służyć muzykom związanym z którymś z wrocławskich ośrodków kościelnych. Zawarte w rękopisie kunsztowne wielogłosowe tekstów związanych z postacią św. Jana Chrzciciela O miranda nimis może wskazywać na wrocławską katedrę. Zebrany repertuar jest różnorodny, przeważają kompozycje przeznaczone do celów liturgicznych, kompletne cykle mszalne, liczne motety przeznaczone na Boże Narodzenie i Wielkanoc oraz ku czci świętych, niektóre w charakterze włoskiej laudy. Zróżnicowana obsada głosów, od 2 do 5, świadczy o szerokiej gamie zastosowań zapisanego w rękopisie materiału muzycznego.
Udostępnij |
:: Start
- Archiwum wiadomości
- Wydarzenia kulturalne i naukowe
- Kalendarium wydarzeń
- Msze św.
- Duszpasterstwa obcojęzyczne
- Duszpasterstwa Akademickie
- Duszpasterstwa Młodzieży
- Dokumenty do pobrania
- Bierzmowanie Dorosłych
- Liturgiczna Służba Ołtarza
- Z Wydziału Duszpasterskiego
- Z Wydziału Katechetycznego
- Życie Konsekrowane
- Poczta przez WWW
- Linki katolickie
- Rok Wiary
- Rok Miłosierdzia
- ŚDM 2016
- Fundusze krajowe
- Fundusze unijne